1
Юрій Буряк
Першого разу вирушали ми в дощ із Дніпропетровська
через Ксенівку, повз місцеву психушку, де – башта водонапірна,
неподалік, де на мосту, після випускного, зустрічають світанок у доросле
життя; колись вона видавалась одним із семи чудес світу – Колосом Родоським,
а тепер, у краєвидах осінніх – плямисто-жовто-багряних – і вона якась божевільна;
нічого тут не змінилось за сорок років на краще,
паркани, заляпані брудом, і колії над узвишшям,
у радіусі двох кілометрів; з пригодою із найвродливішою було
й найогидніше горопашшя:
он схил, під яким тебе випробовував Бог, підсунувши те блядище;
зліва – садки осінні аж до Одинківки з дівчатами з передмістя,
і жонами, що не проти, відповідно – з фізмату і з літінституту,
веранда під виноградом, діжка з метеликами-потопельниками і обійстя,
художника дім, який, як на сучасні виміри, нагадував халабуду,
та й відтоді так багато води спливло, що в цьому все ж таки
упевненому в собі чоловікові не розгледіти вже юнака запального,
що з Рибальського мосту збирався стрибнути таким собі Вертером…
Авто їде швидше, ніж думка працює. “Треба пального, –
каже водій і зупиняє перебіг млявий
думок, що як листя спадають, – бензин подорожчав…”
Десь тут, на Старій Ігрені, з мерця в такий день глину змивали,
дощило, коли похоронна процесія з духовиками, в дощик
разом із селем і музикою духовою почала сповзати в долину,
і мрець з домовини випав і покотився до загодя ями
виритої, випереджаючи час, а труби і домовину
з віком, і барабани, й вінки від рідних і друзів зі зворушливими словами
на стрічках залишив у живому минулому; мертві
стіни імперської буцегарні, наддрук “цілком секретно” інструкцій
були навряд чи тоді рятівними для Галини, скажімо, чи для Семена,
і висвітило в пам’яті кримську ущелину і людей у такій самій “кібуці”
під Успенським собором нагірним. Нарешті, ми переїхали
пам’ять про одноповерхову не-Америку художників, кінозірок і безумців.