10
Юрій Буряк
Скільки драхм за амфору із вином? За трюм із зерном?
Житниця усієї Еллади, житнє поле над урвищем,
знав про те Демосфен, ілюстрацією до Селінджера –
амфори із конічним дном, і понад плитами некрополя,
що з піску вивалюються, – кущик
з квітом зірчастим, ніжною позолотою безсмертя
який дарував ахейській діаспорі мореплавців
на інталіях і камеях сердолікових, в європейських музеях
обличчя царів боспорських, схожих на фавнів, затерті,
як на монетах давніх, силуети дельфінів, п’явиці
Горгониних кучерів, де в локах Лаокооном Айвазовський
звивається “Дев’ятим валом”, найвідомішої в СРСР марини,
з дев’ятим валом терору схожої, але не зовсім –
настільки, наскільки яв може бути подібною до картини.
Десь тут жив мій друг – в одному домі з Войновичем –
шлягерів радянських автором, батьком совкового
Швейка – Чонкіна, якась мазохістка запоєм Захера
читає на лавочці, портові крани заіржавіли і чайки на
баштах позвивали гнізда, на поверхню виходять руди
залізні і червонять цеглу, як і дві з половиною тисяч років
тому, коли скіфи акінаки свої, від кузень не відходячи, в руки
брали і дивились на лезо, як дивишся ти на “Nokia”
і говориш із сином про зв’язок часів, про спадщину колосальну,
яка дісталася Україні від трипільців, греків і скіфів,
на що він резонно каже: “Греція колоніальна
мене цікавить остільки, оскільки…” І хвилі Понту
глушать слова його в шумі і розпросторюють далеч
понад стінами з черепашника і дахами, критими гонтом,
понад агонами боспорськими і перегонами давніх ристалищ.