Брайчевський
Юрій Буряк
Він був класичним мудрецем, його доктрини
трясли, мов грушу, соціум колись;
в журналі “Slavia” я поміж слів по-чеськи
прочитав, що найавторитетніша людина –
між Сходом й Заходом як визначальна вісь –
Михайло Юліанович Брайчевський.
“Походженням Русі” він подивитись змусив
інакше на історію свою;
а нині як леґенда виринав із надрів,
дослідник антів – антиком, якимось Бусом
ґотським, що вижив у бою
із часом й до котрого навідувались музи;
Улліс, що повернувсь живим із мандрів.
Генделики перебудови кишіли людом,
за чаркою ти здибатися міг
з поетом геніальним або знаним вченим,
і з філером, котрі шниряли всюди;
там випари об’єднували всіх –
і зрячих, і над ким іще полуда
тяжіла, як погони, невідчепно.
Його тихенький голос не личив зовсім
стилю ритора й трибуна, він
писав, мов кладку клав, – карбовано і ясно;
хоча слив’янку готував на осінь
в особняку, де серед шаф і стін
десь на Шулявці тінь його щодня подосі
до саду йде і сходить на терасу.
Про Ігорів похід чи про Аскольда –
хоч би про що писав – його талант
потверджував, що він є Археолог Духу;
і в Цареграді, де хрестилась Ольга,
і в тій державі, де утвердивсь ант,
він почувався, мов король, та
не зважав на постріли, тугий на вухо.
Знавець із нумізматики, він, мабуть, добре грав у шахи,
бо кожна думка означала хід.
Став як святий Георгій Змієборець
вже перед смертю, креслячи зигзаги
замість автографа, залишив міфи, від
яких сучасників ареопаги
дрібнішають чи викликають сором.