4
Юрій Буряк
Меч Вітовта і Гедиміна погляд,
підйомний міст при Любартовій брамі,
де кірха лютеранська й православна
каплиця, де костьол і караїмська
кенаса, де качки летять над містом,
з’їзд королів у вічності в оглаві.
Ти камінь неба в золотій оправі,
де блискітки зірок вросли у кобальт,
в часи, коли нові авторитети
збираються в будинку відпочинку
і творчості, як королі, на стрілку,
ти світишся, як Світязевих течій
прозорі бганки, і вугрів придонних
святкового вбрання являє вечір
над водами, з яких у ніч виходиш,
далека скрипко, примх скрипкових
шалом ламка у таємницях лабіринтів
гольфстрімних течій і підводних тягів,
магнітна буре барв і форм різьбярських;
і все ж таки прозорої білизни лиш перша оболонка
над тобою і тіло, що незайманим лишалось
по грюнвальдських баталіях і штурмах
твердинь твоїх, фортець, садиб і замків;
а друга оболонка – та корсетом
стискала стереоскопічність ліній,
домежно наближаючи тканину
із синіх вод і чорних стріл вугрових
в розламах тектонічних до єднання
дна озера із океану дном – слов’янський первень,
від якого відходиш із відпливом і припливом
і повертаєш Мавчине єство з метаморфоз,
що спричиняють цикли взаємовпливів
трьох космічних тіл…
Волинських замків
спольщена краса – це третя оболонка,
гаптований атлас і оксамит
доби Могили й Радзивілла. Віньєтки
і заставки стародруків, довгі пальці
на клямрах золотих Письма Святого
і вітер унії у храмині, свічками
віск гарячий на аркушах Мелетія і на ажурі
візерунків, нетлінна плоть озерної красуні
у некрофільських мріях єзуїтів, бум конфесійних битв…
віск від свічок, дощ воску, віск ліпить,
заліплює до стану експонату у музеї мадам Тюссо
на асамблеях королів і в дні русалій.
– Так, начебто…
так, начебто, але могло б інакше.