«Еней»
Юрій Буряк
1
Всі згадують з такою ностальгією старий «Еней»
і фрески Базилевича у ньому, Ганна Чубач
згадала, що художник малював її, а не
Вергілієву протогероїню (проти героїну,
за алкоголь!), коли чорти до пекла не колоду з дуба,
а її несуть, як дрова під старий котел,
де булькає смола, вона ще молода, ще грішниця,
довкола класики й зоїли, голі Смульсон, Новиченко, а проте,
можливо, й неправий був Базилевич – за кимсь, може, й не числиться
такого, щоб за те в смолу киплячу їх
занурювати; невже бомонд тодішнього письменства
ще більше упадав за грішми і любив не так чувих,
як нинішні писаки і борці, блювоти і нетлінного творці! Посестро,
музо, пробач того борця і мудодзвона,
що видалив Енея з «Енеїди», спілчанської поеми
з українським колоритом, де стільки перепито самогону!
Де стіко дозрівало артефактів під мухою, і теми
мимохіть самі приходили в шинквас, де до шинкарки п’яний ловелас
чіплявся, а наш Еней стояв на палубі і назирав той Рим,
що воював то з персами, то з Карфагеном,
і тільки краєм ока, як на ойкумену, дививсь на Крим,
2
де войовничий перс чи ассірієць, Ахеменід Євпатор,
ще познущається над пам’яттю Енея і римлян розіб’є,
всі фрески Базилевичеві (з базилевсом!) зніме автогеном,
і кожен римлянин, розкладений зсередини тим пересиченим
життям, яке являв собою Рим перед занепадом, не знати
ким, якимось зайшлим родом, буде упосліджений;
ба, навіть не корчма, кімната для фуршетів,
де тіні класиків слонами ходять в лавці парфумера
поміж картин збоченців, а хижі профілі козацьких силуетів,
прописані вогнем, змиває кислота із фарби чи холера
його знає, що то є, та явно не твоє, Енею, хворієш нею;
все просто, мабуть: тріумфально хтось перебрав сивухи,
корогву переплутав і ліврею, як донедавна гонорар і гонорею,
послався на грибок, а сам живого оселедця загорнув за вухо.