Сум синусоїди
Юрій Буряк
Тут вона відбулася, історія, гідна пера
європейця котрогось зі школи Вільяма Шекспіра,
й постановка її у форматі балету у Grande Opera
всі рекорди із касових зборів побила б.
Жив художник один у хрущобах поблизу Дніпра
в місті N у роки боротьби з формалізмом,
а була то союзного рівня діра,
від якої залежала, мовити б, доля вітчизни.
Слід сказати одразу: калібру не мав,
та, як дог між болонок, статурою він вирізнявся;
на поезії менше, на алгебрі – мов Перельман
міжстатевих стосунків, коли випадало, кохався.
І за ним, ніби тічка, скрипальки, бувало, тяглись
і ві-о-лон-че-ліст-ки – був кобелем знатним! –
і тоді не приверзлося б навіть, що гряне гаплик
й боротьба з формалізмом на користь піде диверсантам.
В тому ж місті і в ті ж одіозні часи
наче квітка у надрах контори зростала
степовичка одна, діва вроди такої й коси,
що про них двоє сук романоїда згодом писало.
Час ішов, ні – спливав, час то води Дніпра,
і художник поплив, й опинився аж за океаном,
і тепер на вітчизну дивився, хот-дожник, з бугра
з синусоїдним сумом адепта ідей Перельмана.
На глибинних шарах працював як гірник
(се ж Гірничого вишкіл!) – концептолог і рейдер:
поринаючи в бізнес, мав на оці металу хідник
і зливав за бугор без обмовок за Фрейдом.
Втім, він пише, до того ж, дитячі казки
з колоритом кварталів, які пам’ятав із дитинства,
де для пильного ока старі проступають зв’язки
і фатальні проколи недремних борців з формалізмом.
Паралельно із цим йшов тривалий процес
рихтування, буріння й огранки талантів,
тільки в допрах допіру мовчали про це,
присипляючи пильність нових диверсантів.
Білим крином озерним розквітла вона,
хоч на рівень союзний діра не тягла вже;
час минав, і Дніпром пропливла новина –
страмоноїдне щось, що квіток репутації маже.
Але що кришталевіша, то непідкупніш душа,
а тим паче, коли
Бог вкладає її в степовичку;
їй завдання дають – диверсантові дать (одкоша):
перекривши всі доступи, унеможливити змичку:
щоб руду із металом докупи не звів
і не вивів товар за кордони вітчизни;
хоча й був емігрант в дошку нібито свій –
мав до месиджу і відповідну харизму.
Запросили його на секретний об’єкт –
базу розвідки – правда, корисних копалин,
де колись він утілив кіношний проект
про Кінець, але дивом уникнув опали.
Хоч давно відцвіла її врода, і шарм
степової красуні під тиньком загинув –
“На глибинах яких залягає той шар,
що зі світу тварин вирізняє людину?” –
гість цікавився: “де залягає той шар,
що прибутків його позначає вершину”.
Як з прокатного стану гарячий товар,
він виймав із кишені свою паспортину,
де на місці UA красувалось USA
і потверджував штамп пеемпівську прописку,
аж перуки її чарівний круасан
вороною косою розсипавсь по писку.
Скрупульозно продумано кожну деталь,
прораховано й кроки “живця” до дрібниці;
гість дивився в степів зачаровану даль
з перспективою впертись у круп кобилиці.
Психотропи виною чи то алкоголь,
під копитами грунт збунтувався стакато –
тільки зблискують крупи учвал, хто кого,
і – картини: ось тут він стояв під плакатом,
мавзолей, балістичні ракети, салют,
полустанки в степу, шлемофони, військові паради;
Джугашвілі із Жуковим, “Родіна”, “Гітлер капут!”
і міраж мозаїчний – відліт із Софії Оранти:
шмони з Бабеля, шабельний блиск,
Льова Задов, розстріляних мізки – найперших поетів,
у застінках, і шемріт, і шурхання, й писк,
і порожні колиски дворянок і анальфабетів.
Але ось чи то кінь послизнувся, чи тріснула вісь,
чи в колесах розтрощено спиці, і він з колісниці
відпадає від неї і з гуркотом падає ниць,
а над ним – лікарі, професура, та ін., вочевидь, очевидці.
Після того, як вдало завершився акт,
їх карета везе і кружляють якісь папарацці.
“Боже, – думає він, – та який же я все ж бо мудак!”
Чути “Марш похоронний” під звуки бурхливих овацій.
P. S.
З поліклініки він викликає таксі,
й не прощаючись й не заїжджаючи в місто,
їде в аеропорт й на чотири на сторони всі
без формальностей зайвих тікає, адепт формалізму.